Vilken är – egentligen – veckans näthit?

Under en period som, på ett sätt som jag vägrar tro är slumpmässigt, sammanfallit med vårens och därmed solens inträde i Sverige har jag nu genomlevt mina första veckor på Sveriges Radios nyhetskanal Alltid Nyheter. Det har varit en tid av lika mycket lärdomar som nöje, och det har bara gett mig mersmak. Radio är, känner jag mer och mer allt eftersom dagarna går, mitt medium.

Men lite smolk i bägaren känner jag allt av, ändå. Retweetsen uteblir, för att uttrycka mig frankt. Ni förstår, jag har såklart fortsatt hålla ögonen på mina intresseområden – d.v.s internet och dess aldrig så dynamiska kulturer. Detta både genom att mina nätsnackisar nu finns på SR-bloggen Medieormen och genom att den gode kanalchefen på Alltid Nyheter givit mig möjlighet att en gång i veckan göra ett femminutersinslag om något som slagit särskilt hårt på nätet. Jag har pratat om både “What XXX thinks I do”-bilderna som spreds på Facebook och vodkadrickande skridskonorrmän, och möjligheten att såväl utforska som berätta om fenomen i den här stilen passar mig så bra. Det är inget annat än ett rent nöje.

Retweetsen då? Jo, de kommer ju inte in, och det är det som får mig att klia mig i huvudet. Jag inser naturligtvis att de är ett både andefattigt och icke-representabelt sätt att mäta framgång, men ändå. Det säger något om engagemanget. Förut när jag skrev om internet var ni intresserade. Ni spred det vidare, ville läsa mer, gav feedback. Jag blev beroende av er omistliga hjälp i den skog internet utgör. Och när jag nu fortsätter göra i princip samma sak- fast med fler möjligheter – lyser det med sin frånvaro. Och det är såklart inte bra – om jag varken berör eller intresserar är det dags att jag gör något annorlunda.

Jag vill inte lämna området nätkultur, eftersom det ju är mitt huvudintresse. Men jag kan tänka mig sluta bestämma vad det är jag ska fokusera på i mina helginslag. Låt mig således istället för att utgå från att ni är intresserade faktiskt fråga er vad ni är intresserade av! Vilka saker i veckan är det som fångar er nyfikenhet? Vad skulle ni vilja att någon gick vidare och grävde djupare i? Vilken bild, vilken film, vilken text eller vilket mem är det som ni undrar över? Jag har möjligheten att lägga några timmar på att reda ut begreppen kring dem, låt mig då hjälpa till med det!

Kommentarsfältet är, precis som min mailinkorg och mitt Twitterkonto vidöppet. Det viktigaste är att ni har en möjlighet att nå fram. Alla förslag är av godo. Så – hit it! Sluta undra varför något händer på nätet, och fråga en som faktiskt har tillräckligt lite liv för att vilja gräva ned sig i det!

3 reaktioner till “Vilken är – egentligen – veckans näthit?”

  1. Jag tror att det helt enkelt handlar om att du gått till det etablerade. Det är roligt att hjälpa en underdog, inte lika roligt att hjälpa någon som sitter i ett etablerat mediehus.
    Hänger du med på hur jag menar?
    Var med om samma sak på tex Expressen.

  2. Ja, det handlar (för min del) inte om ämnesval utan hur man konsumerar nyheter/storys på olika sätt från olika kanaler. Ser nu att det här inlägget är gammalt – jag har inte varit här på superlänge då jag trodde du la ner din blogg när du gick till Ajour. Det som kommer från dig är lika intressant, det som kommer från SR är en annan sak. Det är en varumärkesfråga som inte bara handlar om underdog – etablerad utan vilka andra värden jag förknippar med SR (traditionell, pedagogisk, trött ect) – det smittar förstås av sig på viljan att läsa el RTa dina nyheter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *