Politikfakta, Kent Ekeroth och Exponerat ställer en fråga

Facebooksidan Politikfakta ”ställde bara en fråga” i går:

fadi11

Fadi Skef, alltså killen på den nedre bilden, är en tonåring som intervjuas i ett nyhetsinslag som SVT gjort om hur grundskolan i Borgholm fått ta emot 250 nya barn och låtit dem gå i egna skolklasser. I nyhetsinslaget kämpar han för att formulera sig på det nya, obekanta språket.

”Jag vill prata på svenska, before…”, säger han, men kommer på sig själv och skrattar förläget.

Han fortsätter: ”Nej, FÖR ATT jag vill göra min future här. Jag behöver språk.”

Personen på bilden ovanför då? Kaptenen i den syriska armen som inte bara Politikfakta tycker liknar Fadi, utan som även sajten Exponerat ”tveklöst” slår fast som samma person? (Exponerat har i efterhand ångrat denna publicering och publicerat en rättelse – men ändå är det ursprungliga utpekandet fortfarande publicerat och tillgängligt i sin helhet. Politikfakta har ifrågasatts i sitt kommentarsfält, och svarat att de ”aldrig påstått att det är samma person” utan kallar sin Facebookpost ”en fråga”.)

fadi22

Att denna kapten i syriska armen och Fadi Skef skulle vara samma person ansåg även självaste Kent Ekeroth, enligt denna privatperson på Facebook. (Att Ekeroth laddat upp denna bild är än så länge obekräftat, men det är svårt att tolka denna kvinnas formulering annorlunda. Och hennes uppgifter ska ses i ljuset av att hon stöder Ekeroth och hans publicering.)

fadi33

Partikamraten och kommunfullmäktigeledamoten i Kalmar Thoralf Alfsson understryker också han i ett numera raderat blogginlägg att det inte ”råder den minsta tvekan om att det handlar om samma person”. I kommentarsfältet till Alfssons blogginlägg skriver någon att SVT inte klarar av att ”göra den faktagranskning som ‘hatmedia’ klarar av på någon timma”.

Så. Är Fadi Skef och denna kapten i syriska armen, som Politikfakta, Exponerat, Thoralf Alfsson och Kent Ekeroth i går enades om, verkligen samma person?

Nej.

Mannen med solglasögon är enligt den qatariska nyhetssajten Al-Sharq (Wikipedia) och den amerikanska politikbloggen Suffragio i själva verket Bassel al-Assad, det vill säga den äldsta brodern till Syriens nuvarande president Bashar al-Assad. Bassel al-Assad dog i en bilolycka 1994.

Fast enligt vad Politikfakta, Exponerat, Kent Ekeroth och Thoralf Alfsson var tvärsäkra på i går kväll var han visst inte alls död, utan pluggade svenska i en skola i Borgholm. Sade fel när han försökte förklara hur viktigt det nya språket var för honom, skämdes lite kort för att han inte på några veckor lärt sig tillräckligt för att ge ett perfekt formulerat svar i riksteve, och tittade sedan tillbaka mot reportern fast besluten om att slutföra sin mening på svenska.

This entry was posted in "Nyheter". Bookmark the permalink.

6 Responses to Politikfakta, Kent Ekeroth och Exponerat ställer en fråga

  1. Pingback: Myten om det skäggiga barnet | Motargument

  2. Douglas Scharbo says:

    Hej Jack Werner!
    Artikeln, du skriver om finns inte längre att läsa om på sidan Politikfakta. Minns även, att de aldrig hävdat att det skulle vara samma man. Otaliga sidor, samt privatpersoner delade denna info, men du väljer ändå att sätta Politikfaktas namn främst i din rubrik. Nästan, som du tycks ha något emot dem personligen. För även du, kan väl klart och tydligt se att det är ett frågetecken efter frågan? Ifrågasatts i sitt kommentarsfält skriver du. Hm, självfallet ska folk få ifrågasätta, ställa frågor, ventilera och väcka debatt utan att det blir någon vidare uppståndelse över det. Har du, för övrigt sökt någon på deras redaktion för en kommentar? Vore intressant att få veta.

  3. Helena says:

    @Douglas Scharbo
    Tror du att ett frågetecken friar någon från ansvar för uppenbart förtal? Då vore politik och juridik mycket enklare…
    Man förstår väldigt väl ändamålet med inlägget, det är varken en frågesport eller en genuin undran. Frågetecknet försöker trots allt att dölja ett påstående. De har dessutom själva svarat på sin egen fråga i bildtexterna, där det FELAKTIGT uppges att mannen på den övre bilden har exakt samma namn som killen i den nedre bilden, i syfte att skapa rykten och spekulationer.

    Att Exponerat senare publicerat en rättelse utan att ta bort det felaktiga inlägget gör det möjligt att republiceras vidare annanstans och på så sätt tillåter man spekulationerna att fortsätta, t.ex som i Thoralf Alfssons blogg och bland alla läsare och kommentatorer. Du skriver att folk ”självfallet” ska få ifrågasätta, ställa frågor, ventilera och väcka debatt utan att det blir någon vidare uppståndelse över det. Jag antar att du syftar på vår grundlagsstadgade yttrandefrihet.
    Nej, det är inte ”självfallet”. Din rätt slutar där någon annans rätt börjar. T.ex är hets mot folkgrupp och/eller förtal olagligt, man kan inte bringa sådan skada till annan och försvara det med rätten till yttrandefrihet.
    Politikfakta är ytterst ansvariga för deras publicering och att den sedan ”fått vingar”. Exponerat har fullt ansvar för sin delaktighet och sina tveklösa påståenden.
    Jag kan också komma med tveklösa påståenden; det som nämda publicister samt kommunfullmäktigeledamot Alfsson skrivit är lögn och de kan/borde anmälas för förtal!

  4. Douglas Scharbo says:

    @Jack Werner.
    Frågan kvarstår. Jag undrar, om du på något sätt, försökt att nå Politikfaktas redaktion?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *