Egentligen börjar ju veckor traditionellt på måndagar, varför jag kanske borde vänta med att dra igång inläggen i min serie Internets största mysterier tills dess. Men jag har aldrig varit särskilt bra på att hålla mig. Således skiter jag i konventionella träiga illusioner om när veckor börjar och startar – konceptet tid är ändå bara en social konstruktion!!! – och tjuvstartar med det här inlägget om en urban legend som var en av de första jag upptäckte via internet.
1975 kom det amerikanska funkbandet Ohio Players ut med sin tredje skiva, Honey, på skivbolaget Mercury. Omslaget, med en bild på en naken kvinna som på ett synnerligen erotiskt sätt slabbade i sig honung från en stor burk, var rätt provocerande för sin tid och väckte en del debatt (inte minst på grund av att kvinnan på omslaget, en fröken Ester Cordet, var oktober månads Playmate of the Month i magasinet Playboy, 1974). Med på skivan fanns låten Love Rollercoaster, en väldigt sedvanlig 70-talsfunklåt vars titel anspelar på hur relationer kan gå upp och ner som bergochdalbanor. Men det var inte för sina intellektuella vardagsexistentialistiska metaforer som den här låten, från ett gansk funkband som i sig kanske inte var något att skriva hem om, skulle hänga med ända in till 2010-talet. Nej, det var tack vare en helt annan sak…
Om ni nu inte hade tid eller lust att klicka på ovanstående Youtubeklipp kan jag förklara i korthet: mitt i låtet bryter ett ljust desperat ljud sig ur den övriga kakafonin av funkriff och trumset: ett ljud som låter lite grann som en kvinna som är alldeles för nära döden. En legend bildades snabbt. Detta var enligt viskarna kvinnan på omslaget, som fotograferades just då i rummet bredvid studion. Honungen hon hade smetat över hela sin kropp hade genom en kemisk reaktion med glasfibergolvet hon halvlåg på klistrat fast hennes lår, och när hon tog sig loss slets en god bit av huden på benen bort. Hon sprang in i studions kontrollrum, helt galen av smärta och ilska över att ha förstört sin modellkarriär, och bandets manager fann ingen annan lösning på problemet än att slå ihjäl henne där och då. Skriket vi hör är det hon gav upp i det ögonblick hon insåg att hon skulle dö. När bandet sedan mixade låten tyckte de att skriket var “funky”, och lät det vara kvar där.
Naturligtvis är dock inte sanningen bakom historien lika ödesmättad. Ohio Players trummis Jimmy “Diamond” Williams förklarar:
“There is a part in the song where there’s a breakdown. It’s guitars and it’s right before the second verse and Billy Beck does one of those inhaling-type screeches likeMinnie Riperton did to reach her high note or Mariah Carey does to go octaves above. The DJ made this crack and it swept the country. People were asking us, ‘Did you kill this girl in the studio?’ The band took a vow of silence because you sell more records that way.”
Själv upptäckte jag den här legenden genom en serie Flashfilmer som hemsidan JKCinema.com lade upp. De handlade om urban legends, och en av filmerna tog upp just den här historien. Det här var under en av mina första exkursioner efter mörka spännande spökhistorier, och var det hela mycket spännande. Jag blev riktigt nervös när som jag som 13-åring satt framför min urgamla kassa dator på kvällen och om och om lyssnade på den döende kvinnans skrik. Det häftiga som jag inser nu är ju att jag inte på något vis var först med detta. Redan 25 år tidigare hade förmodligen tonåringar som jag suttit klistrade framför skivspelarna; upptagna med att forma den legend som jag själv skulle skrämmas av en kvarts sekel senare. Och på det här viset fortsätter nätet att bara ge och ge, återuppleva gamla historier och skänka dem ny publik som blir får precis lika mycket gåshud som de första som upplevde den.
Vad tycker du om ovanstående tips och tankar? Kommentera gärna med egna upplevelser och erfarenheter av legender som reinkarnerats på internet, och glöm inte att dela med dig på Twitter med dina tips. Hashtaggen #nätmyst finns at your service.
En kommentar till “Death Rollercoaster eller Hur en 35-årig legend fortfarande är läskig”