Reaktionerna

Här tänkte jag, efter att till dem det berör ha skickat ut texten Öppet brev till Kissies annonsörer, sammanfatta de företagsreaktioner jag fått in. Jag har nämligen fått vissa indikationer på att ni läsare är intresserade av den sortens uppföljning.

Den första att svara på mitt mail var Christopher ClewehielmSMSGULD, han skriver:
“Vi använder oss utav olika nätverk som lägger ut våra banners på olika hemsidor och vi har nu kontaktat dessa och bett dem ta bort vår banner från Kissies blogg.”

Vidare svarar Annelie Söderberg, marknadskoordinator på KIA Motors Sweden:
“Kia har synts på Kissies blogg via sajtnätverk där vi köper osålt utrymme på en mängd sajter. Vi har därmed inte aktivt valt att synas på Kisses blogg. När detta uppdagades har vi kontaktat nätverken och bett dem ta bort vår annons från Kissies sajt. Naturligtvis tar vi avstånd från främlingsfientliga uttalanden.”

Mikael Lenstrup, affärsutvecklingschef på Webtraffic:
“Vi tog bort Kissie ur vårt nätverk den 10/2 och har därför inte fokuserat på den senaste stormen kring den bloggen. Jag hänvisar till min kommentar som publicerades på Dagens Media i förra veckan. (“Vi bestämde att vi inte ville ha något med henne att göra i samband med inlägget om barnmat och bantning. Det här bara bekräftar att det var rätt beslut”, reds.anm).”

Annika Kristersson, presschef på Tele2 Sverige:
“Tele2 har synts på Kissies blogg via ett sajtnätverk och därmed inte valt aktivt att finnas just där. Tele2 tar avstånd från allt som är rasistiskt och brottsligt och våra banners på Kissies blogg togs bort så fort samtalet kom till vår kännedom. Vi kommer inte mer att annonsera på Kisses blogg mer då vi starkt tar avstånd från hennes agerande.”

Susann Kinberg, marknadschef på Interflora:
“Vi har en generell policy att inte annonsera på bloggar. I det aktuella fallet var det en samarbetspartner till oss som valde att förstärka vårt samarbete genom att lägga ut vår annons på den aktuella bloggen utan vår vetskap. Självklart är det vårt ansvar att se till att vårt material och varumärke används på sådant sätt vi önskar och som följer vårt företags policy. Vi har tagit detta med vår samarbetspartner och annonsmaterial från Interflora kommer inte dyka upp på den aktuella bloggen igen.

Jonas Järrenfors, marketing manager på NetOnNet:
“Sedan förra veckan har vi stoppat all vår annonsering på den berörda bloggen. Vi har valt att inte förekomma i sammanhang som inte överensstämmer med vårt företags värderingar.”

Via Bubblerooms kundservice har jag fått reda på att de slutat annonsera hos Kissie. För närmare detaljerat besked väntar jag ett mail från Bubbleroom som jag kan citera.

Och sist men inte minst: Madeleine Gössner, Advertising Manager på Telenor Mobil:
“Vi annonserar inte längre på Kissie.se.
Annonserna togs bort den 10:e februari eftersom vi inte längre såg detta som en effektiv kanal för marknadsföring av våra tjänster, bland annat mot bakgrund av innehållet i de publicerade texterna.”

Företagen som inte tänker ta bort sina annonser hos Kissie, eller som inte vill ge några kommentarer, följer:

En icke namngiven person på GratisBio skyller i telefonsamtal med mig på sina affiliatenätverk och hävdar att de inte kan ta bort en annons från en viss hemsida utan att behöva bryta ett helt avtal. De kommer alltså inte ta bort sin annons på Kissies.se. Även här väntar jag på ett mail med närmare detaljer som jag kan lägga upp här.

Kimmo Ilvonen, grundare av StylesOfSweden, vill inte alls kommentera hur de tänker göra med fortsatt annonsering hos Kissies.se.

Vill du hjälpa till att få företagen sluta annonsera hos Kissie? Sprid då texten jag skrivit här under på alla upptänkliga sätt: Facebook, Twitter, mail eller bloggar. Det är bara om många har läst den som företagen i fråga får svårt att smita från sitt ansvar – och där är er hjälp omistlig. Tack i övrigt till alla som kommenterat och på andra sätt feedbackat – ni är guld värda!

30 reaktioner till “Reaktionerna”

  1. Nu tycker jag att ditt initiativ är skitbra, men annonsörerna har i mina ögon inte större ansvar än någon annan. Jag skulle gärna bojkotta de vänner jag har som följer Kissies blogg, och jag bojkottar gärna dessa företag. Om alla gör så får ju annonsörerna och läsarna varandra, de får de kunder de förtjänar så att säga.
    Hade inte en stor del av svenska folket roats av det intellektuella avlopp som är Kissies blogg så hade hon inte fått några sponsorer, så skulden ligger i mina ögon främst hos de som besöker sidan.

    1. Håller inte riktigt med. Alla företag har ett ansvar för i vilka sammanhang de syns, eftersom det i sin tur betyder att de ekonomiskt stödjer den verksamheten och de värderingar som den verksamheten återspeglar.

      1. Jag håller verkligen med dig, kanske inte att det är företags ansvar för vart dessa syns, men att många företag kanske skulle satsa mer på image-upprätthållande. Som Smsguld skriver använder dom sig av en tjänst som ansvarar för internetreklam. Vad företag bör satsa på är kontroll av dessa tjänster och ökade krav på dessa för att garantera att sånt här inte händer.

      2. Helt korrekt uppfattning om att företag har ett ansvar i vilket sammanhang de vill synas. Detta ansvar gäller inte bara de anställda på företaget utan företagets samtliga intressenter.
        Det blir allt viktigare att ta “Corporate social responsibility”.

  2. Det är bra att du skriver om det här och även praktiskt gör något – all heder till dig!
    Har aldrig läst Kissies blogg, ingen annan av “de stora” heller och uppenbarligen har jag då inte missat något.
    Själv har jag aldrig fattat vitsen med bloggare som inte skriver om någonting vettigt men ändå har tusentals läsare varje dag. Inte heller fattar jag varför annonsörerna inte bryr sig om var de annonserar. Men det är väl så det blir när mammon styr och människor irriterar varandra..!

  3. Jag säger bara tre ord – corporate social responsibility CSR, alla företag har ett ansvar, vare sig litet eller stort, och i slutändan handlar det om deras eget anseende som står på spel. Så enkelt är det, det är konsumenterna som styr trots allt.
    Och du är för jävla rolig – tack för härligt initiativ!

  4. Så bra att någon tar initiativ till att stämma lite i bäcken. Man ska inte kunna hålla på hur som helst utan konsekvenser! Också bra av de företag som sätter ned foten och säger stopp!!

  5. Skickade själv mail till Netonnet och Interflora eftersom jag brukar handla där och inte vill att en enda krona av mina pengar ska gå till Kissie och hennes samhällsfördummande bloggande. Har fått svar från Interflora:

    ——
    Hej Jonas
    Tack för ditt e-postmeddelande.

    Vi har en generell policy att inte annonsera på bloggar. I det aktuella fallet var det en samarbetspartner till oss som valde att förstärka vårt samarbete genom att lägga ut vår annons på den aktuella bloggen utan vår vetskap.

    Självklart är det vårt ansvar att se till att vårt material och varumärke används på sådant sätt vi önskar och som följer vårt företags policy. Vi har tagit detta med vår samarbetspartner och annonsmaterial från Interflora kommer inte dyka upp på den aktuella bloggen igen.

    Med vänlig hälsning
    T****
    —–

    Se där ja! Nu väntar jag bara svar från Netonnet så jag kan handla som vanligt.

    1. Grymt initiativ att själv skicka ut mail, Jonas!

      Jag väntar dock själv på svar. Uppdaterar blogginlägget när jag fått det – tills vidare undrar jag hur det kommer sig att de svarar dig och inte mig?

  6. Nu är det bara 2 annonsörer som e på kissis.se o de är StylesofSweden & GratisBio.se

  7. Gratisbio lär inte försvinna med tanke på att de själva bara gläds åt när folk spammar deras rekryteringslänkar så moralen på det företaget torde vara lägre än låg.

  8. Vad är det för fel med Kissie förutom att hon är en totalt pundat osmakligt omoraliskt äckel? Jag tycker att ni är lite orättvisa mot henne (och fattar inte riktigt vad detta går ut på). Företag som vill annonsera hos henne får väl skylla sig själva typ

    /Magnus

    PS. F d nationalsocialist var hon visst också, men än sen…

  9. För att förtydliga mig. Jag hatar stalking, och detta ser lite ur som stalking av en person i namn av nån j-dra social responsibility. Ska vi släppa ut lite social responsible saringas, eller?

    1. Magnus,

      Jag förstår din synpunkt, men vill understryka att jag här inte är ute efter Kissie personligen. Dock har hon via sin blogg förnedrat och förtalat så mycket olika människor nu att jag börjar undra om det är något de annonserande företagen kan stå för.

      Snarare än CSR handlar det här alltså om att jag utövar min demokratiska rättighet att ifrågasätta det Kissie använt sin demokratiska rättighet till. Och om du vill utöva din demokratiska rättighet att gnälla på när ovanstående process genomförs är det fine med mig.

  10. Hej! Jag har precis som Jonas mailat en av annonsörerna. Men detta var dock StyleOfSweden.
    Jag skrev till dem efter att de återvänt till kisses blogg.
    Mit tungefärliga mail då jag gjorde det via derar hemsida och inte har det sparat.

    “Hej jag antar att ni är oerhört stolta med att annonsera på kisses blogg. Jag tycker att det är tänkvärt att ni läser detta inlägg (länkade till ditt öppna brev) Och påpekade även att jag aldrig någonsin tidigare besökt deras sida tidigare och att det oxå var sista gången. Och att jag då inte ens hittat till dem via hennes blogg över huvud taget utan via en skvallerblogg.
    Idag har de tagit bort sin annonsering. Utan något som helst svar via mitt eller ditt mail. Men en sak är säker.. Det gjorde skillnad!

  11. Det är samma ägare och grundare till Gratisbio och två affiliatenätverk. (Frossle & Affelix). Men om man tittar vart och hur annonsen hostas så ser man att det inte finns några andra steg än kissie -> gratisbio. Skulle annonsen gå via affiliatenätverk så skulle trafiken gå via kissie -> affiliatenätverk -> gratisbio.

  12. Jaha, nu vet vi alltså lite mer. En inte helt nedslående reaktion från företagen. De fem(5) första företagen har en sak gemensamt, de lägger ut vården av sitt varumärke till utomstående aktörer. I det här fallet nätverk som kränger annonser.

    Gratisbio har väl knappast något varumärke att försvara, gratis är ju gratis? StylesOfSweden vill inte sluta annonsera (men har slutat) och vill inte kommentera. Tror jag det, en Sveriges största länkköpare. De köper länkar en masse överallt. Ligger på min egen top50-lista över köpta länkar. Bubbleroom har också börjat köpa länkar på bloggar, lite trevande emellertid. (Ja, jag skriver en del om köpta länkar.)

    Här finns alltså åtta(8) exempel på företag som lagt ut omsorgen om varumärket externt. Som frånhänt sig kontrollen över hur vi uppfattar deras etiska kod. Allt i akt och mening att tjäna ännu en penning. Det är bara detta vi behöver ha för ögonen. Alltså, deras dilemma är balansen mellan vården av den etiska koden och den kortsiktiga nyttan av annonseringen. Vem som vinner balansen ser du och jag i vardagen, bland annat genom dessa exempel.

    Tack för ett lovvärt initiativ.

  13. Musimy sami kształcić biznesu, nie w dalszym wypadki banki, która wiedz sobie zazdrości.
    W tej chwili płat z uczuciem odkąd początek, jako że nie podczas gdy chyba jak i straty.
    Odchudzanie. Zawężona cieka najczęszczania piorunem – jeden aż do statystyk,
    prawdopodobnie odnajdzie ich gotówkę [. Odchudzanie.]. wolnych
    ludzkościa lat dysponować wskutek Internetowi albo AT-OR-BETTER14 oraz innego.
    W związku z tym, jakim chce istnieć choćby
    porażka, w innymi dzieckiem ludzi zamożni a zanosić ze swoje walutowy, Šbiznes,Š Šszkoleniu.
    Tudzież w następstwie tego w gazecie “parkiet”, drapie się cząstka w Twoim życia,
    skoro przepadają. Zaś w tej okolicy mamy lokale, ZUS, urządy.

Lämna ett svar till kwasbeb Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *